برای نمایش بهتر وب سایت از ورژن جدید مرورگر فایرفاکس یا گوگل کروم استفاده نمایید.
دانلود ورژن جدید فایرفاکس
دانلود ورژن جدید کروم
يکشنبه 9 دي 1403
marand@tbzmed.ac.ir
English
فارسی
شبکه بهداشت و درمان مرند
Marand Health Care Network
صفحه اصلی
مدیریت شبکه
مدیر شبکه
فناوری اطلاعات و ارتباطات
روابط عمومی
امور مالی و حسابداری
رئیس اداره حسابداری
حسابداری ستاد شبکه و مرکز بهداشت
ادازی و پشتیبانی
دبیرخانه ستاد شبکه و مرکز بهداشت
کارگزینی ستاد شبکه و مرکز بهداشت
نظارت بر دارو و درمان
کنترل مواد غذایی
معاونت بهداشت
مغاون بهداشتی و رئیس مرکز بهداشت
اداره امور اداری
واحدهای ستادی مرکز بهداشت
واحد توسعه و ارتقاء شبکه
بهداشت محیط
بهداشت حرفه ای
پیشگیری و مبارزه با بیماریها
سلامت خانواده و جمهیت
سلامت روان
سلامت دهان و دندان
سلامت مدارس ، نوجوانان و جوانان
آموزش سلامت
آمار
بهبود تغذیه
مدیریت و کاهش خطر بلایا
معاونت درمان
معاون درمان و رئیس بیمارستان
دفتر ریاست و مدیریت بیمارستان
کمیته اخلاق بالینی بیمارستان
اداری مالی
فناوری اطلاعات و ارتباطات بیمارستان
آمار و مدارک پزشکی
دفتر بهبود کیفیت
دفتر پرستاری
مدیر خدمات پرستاری
سوپروایزر آموزش سلامت
سوپروایزر آموزشی
بخش های بستری
بخش زنان
بخش مردان
بخش کودکان
بخش نوزادان
بخش ICU
بخش دیالیز
اتاق عمل
بخش های سرپایی
اورژانس بیمارستان
کلینیک تخصصی و فوق تخصصی شهید باکری
پاراکلینیک
آزمایشگاه
رادیولوژی
سونوگرافی
M R I
درباره بیمارستان
معرفی بیمارستان در یک نگاه
معرفی بخش ها
اهداف استراتژیک بیمارستان
مجتمع آموزش عالی سلامت
مدیریت مجتمع آموزش عالی سلامت مرند
واحد اداره آموزش
واحد امور پژوهش
واحد امور فرهنگی و دانشجویی
واحد توسعه آموزش ( EDO )
مرکز فوریتهای پزشکی
خدمات الکترونیک
آزمون ضمن خدمت
سامانه نقل و انتقالات کارمندان
نوبت دهی اینترنتی
فرم درخواست اکانت اینترنت دانشگاه
دریافت فایل
سلامت خانواده
راهنمای آموزش مادران باردار در مورد تغذیه با شیرمادر
راهنمای تغذیه با شیرمادر برای پزشکان .ویرایش دوم
راهنمای مادران برای تغذیه با شیرمادر .پاسخ به سوالات رایج مادران
منابع آزمون 20 ساعته
buklet_96 دی ماه 98بوکلت میانسالان
پیشگیری و مبارزه با بیماریها
دستورالعمل کشوری کرونا
گوگل کروم 32 بیتی
گوگل کروم 64 بیتی
Adobe.Flash.Player
Adobe.Connect.Client
WINRAR
نرم افزار نیازسنجی سال 1400
موزیلا ( فایرفاکس ) 32 بیتی
موزیلا ( فایرفاکس ) 64 بیتی
شهرستان مرند
معرفی ، تاریخچه و آشنائی با شهر مرند
طبیعت و جاذبه های گردشگری مرند
اماکن تاریخی و باستانی شهرستان مرند
صنایع دستی شهرستان مرند
اقتصاد شهرستان مرند
صنعت شهرستان مرند
موقعیت جغرافیائی شهرستان مرند
تقسیمات کشوری شهرستان مرند
وجه تسمیه شهرستان مرند
فهرست اصلی
فهرست اصلی
صفحه دانشگاه
فوریتهای پزشکی 115
دفترچه تلفن
پرسش و پاسخ
چارت سازمانی
واحد آموزش و اتقای سلامت مرکز بهداشت مرند
مسئول آموزش و ارتقای سلامت مرکز بهداشت مرند
: زهرا سامانی
مدرک تحصیلی:
کارشناس بهداشت عمومی
شرح وظایف واحد آموزش و ارتقای سلامت مرکزبهداشت مرند
1) اجرای برنامه های ابلاغ شده از سوی گروه آموزش سلامت معاونت بهداشتی دانشگاه
2) نيازسنجی آموزشی براساس اولويت های سلامت شهرستان
3) طراحی برنامه های آموزشی براساس نتايج حاصل از نيازسنجی آموزشی و مبتنی بر شواهد در شهرستان
4) جلب حمايت و همکاری درون بخشی برای پيشبرد برنامه های آموزش و ارتقای سلامت شهرستان
5) جلب حمايت و مشارکت سازمان ها، ادارات و نهادهای دولتی و غيردولتی شهرستان برای پيشبرد اهداف آموزش و ارتقای سلامت
6) مشارکت در ايجاد و توسعه محيط های حامی سلامت در شهرستان
7) ارايه مشاوره فنی در زمينه آموزش و ارتقای سلامت به واحدهای زيرمجموعه شبکه و ساير سازمان ها، ادارات و نهادها در شهرستان
8) مشارکت در شناسايي و تحليل تعيين کننده های اجتماعي سلامت شهرستان
9) ارزشيابی برنامه های آموزش و ارتقای سلامت و نظارت بر رعايت استانداردها در فرآيندهاي آموزش سلامت شهرستان
10) آموزش کارکنان ستادی شبکه بهداشت و درمان شهرستان در حوزه های آموزشی، ارتباطی، اطلاع رسانی و ارتقای سلامت
11) ترويج سبک زندگی سالم در شهرستان با استفاده از رويکردهای مناسب
12) توسعه برنامه های مشارکتی و تقويت تشکل های داوطلبانه در حوزه سلامت شهرستان
13) کمک به گسترش برنامه های سلامت در مدارس، محيط های کار، مراکز ارائه خدمات سلامت و مکان های عمومی شهرستان با کمک الگوهای مناسبی چون بازاريابي اجتماعي
14) همكاري باساير واحدهاي ستادی مرکز بهداشت شهرستان در طراحی و اجرای مداخلات سلامت
15) برنامه ريزی بسيج های ارتباطی در سطح شهرستان
16) حمايت از ايجاد و توسعه منابع علمی، رسانه ها و بانک های اطلاعاتی آموزش و ارتقاي سلامت در شهرستان
17) همکاری در انتقال مهارت های آموزش و ارتقای سلامت به سفیران سلامت دانشجو در شهرستان
18) ترویج و توسعه خودمراقبتی سازمانی در سازمان های دولتی، غیردولتی و مدارس، ترویج و توسعه خودمراقبتی اجتماعی در شوراهای اسلامی شهر و روستا، توسعه محیط های ارتقا دهنده سلامت در حوزه های علمیه، توسعه سفیران سلامت دانش آموز، تولید محتوا جهت انعکاس در رسانه های جمعی، پیگیری مناسبت های سلامت
19) پایش عملکرد واحد آموزش سلامت در مراکز محیطی
.
20) تدوین، تهیه، اجرا و ارزشیابی برنامه عملیاتی واحد و نظارت برتهیه و اجرای برنامه عملیاتی در مراکز محیطی
21) ارائه آموزش های تخصصی واحد.
22) به روز رسانی بسته آموزش بدو خدمت واحد و آموزش نیروهای ورودی (عمومی یا اختصاصی)
23) برگزاری مجمع سلامت شهرستان
.
24)
تعیین نیازهای تجهیزاتی مراکز و جلب مشارکت مسئول مربوطه جهت تجهیز مرکز به فضای آموزشی مناسب و وسایل کمک آموزشی و پیگیری تأمین آن از سوی ستاد
.
25)
ارائه رسانه های مختلف آموزش سلامت از قبیل توزیع پمفلت، پوستر، تراکت و
... .
اصول آموزش بهداشت
قبل از اجرای هر برنامه آموزشی باید اصول آن را شناخت . مهمترین اصولی که در اجرای یک برنامه آموزشی باید مورد توجه قرار گیرد عبارتند از:
ایجاد علاقه در مردم : این یک اصل روان شناختی است که مردم دوست ندارند به سخنانی که مورد علاقه آنها نیست گوش دهند . هنر آموزش دهنده این است که نیازهای واقعی مردم را از بین نیازهایی که خود مردم احساس می کنند (نیازهای ملموس) پیدا کند تا دیدگاه مشترکی بین آموزش دهنده و مردم بوجود آمده و به شنیدن حرفهای او علاقمند شوند.
مشارکت : مشارکت واژه کلیدی در آموزش بهداشت است با مشارکت مردم ، آموختن ، فعال صورت می گیرد. با بحث و تبادل نظر و مشورت و طرح سوال و درگیر کردن مردم ، احتمال بیشتری وجود دارد که به قبول و پذیرش افراد جامعه منجر شود. در آموزش بهداشت مردم همراه با کارکنان بهداشتی در تصمیم گیری و برنامه ریزی و اجرای برنامه های بهداشتی باید مشارکت فعال داشته باشند.
از دانسته به نادانسته: در آموزش صحبت را باید از آنجایی آغاز کرد که مردم می دانند و سپس بسوی آگاهی دادن تازه پیش رفت باید از گفتن مطالبی که تضاد با فرهنگ مردم است پرهیز کرد چون مردم پذیرای حرفهای شما نخواهند شد .
بیان مطالب به صورت ساده و قابل درک : ابتدا باید گروه مخاطب را از نظر سطح سواد و معلومات شناخت. مثلا پزشک از بیمار دیابتی بخواهد از مصرف مواد نشاسته ای پرهیز کند در حالی که ، مریض مواد نشاسته ای را نمی شناسد.
تقویت و تکرار مطالب : گروه اندک از مردم می توانند همه اطلاعات جدید را در یک جلسه آموزشی بیاموزند ولی تکرار مطالب مهم با فاصله های معین در بین صحبت ها بسیار سودمند است و به شناخت و تقویت آن در فراگیر کمک می کند.
آموزش توام با عمل : آموزش توام با کار عملی فراگیری را بیشتر می کند. ضرب المثل معروف چینی می گوید : چون می شنوم از یاد می برم و چون می بینم به یاد می آورم ولی اگر عمل کنم یاد می گیرم . در آموزش استفاده از وسایل کمک آموزشی می تواند به کار عملی کمک کند مانند نحوه مسواک زدن با ماکت دندان و یا تهیه مایع درمانی خوراکی با استفاده از بسته
ORS
و سایر و سایلی که در مراکز و خانه های بهداشت موجود است.
برقراری یک ارتباط صمیمی و دوستانه : با مردم بعنوان یک دوست واقعی برخورد کنیم. تحقیقات نشان داده است روابط دوستانه با مخاطبین مهمتر از تخصص فنی آموزشگر است . آموزشگر باید با مهربانی و همدلی جلسه آموزشی را برگزار کند.
کمک گرفتن از رهبران جامعه: از طریق افراد مورد احترام جامعه ومعتمدین محل بهتر می توان مطالب آموزشی را به دیگران آموخت . اگر ابتدا رهبران جامعه نسبت به یک برنامه بهداشتی توجیه شوند، ضمن پذیرش آن برنامه در انتقال آن به مردم نیز مساعدت و همکاری خواهند نمود.
ایجاد انگیزه : در هر فردی اساساً نیاز به آموختن و دانستن وجود دارد و برانگیختن این نیاز را انگیزه گویند . در آموزش بهداشت ایجاد انگیزه یک عامل مهم است . یعنی نیاز به ایجاد محرک نخستین گام برای آموختن است.
اهداف آموزش بهداشت:
هدف آموزش بهداشت این است که به مردم کمک شود تا از بروزمشکلات بهداشتی جلوگیری نمایند، وضع و موقعیت خود را در بهترین سطح ممکن حفظ کنند و در جهت بهبود تندرستی خویش ، اعضاء خانواده و اجتماع خود فعالیت نمایند.
سازمان جهانی بهداشت ( هدفهای آموزش بهداشت ) را به شرح زیر بیان می نماید:
قرار دادن سلامتی به عنوان یک ارزش اجتماعی و اطمینان از اینکه جامعه تندرستی را به عنوان یک چیز با ارزش بپذیرد.
مجهز کردن افراد به دانش ها و مهارتهای لازم و نفوذ در گرایشهای آنان به نحوی که بتوانند مسائل بهداشتی خویش را حل نمایند.
فراهم آوردن شرایط لازم جهت رشد خدمات بهداشتی و تشویق و ترغیب مردم به استفاده صحیح و توام با عقل سلیم از خدمات بهداشتی موجود.
شماره تماس :
42238883
شماره داخلی
: 211